Sinds eind januari ben ik als beeldend docent les aan het geven aan groep 3 en 4 van Basisschool De Wijde Wereld in Uden. Deze school heeft al eerder kunstenaars in de klas gehad. Deze kunstenaars hebben ontzettend leuke dingen met de kinderen gedaan en de kinderen hebben er al veel van opgestoken. Toen ik gevraagd werd om de vorige kunstenaar op te volgen was ik benieuwd naar wat voor leerlijn de school hanteerde. Voor beeldend was deze er niet.
Na een uitvoerig gesprek hebben we besloten dat ik de kunstzinnige oriƫntatie leerlijn beeldend van SLO zou gaan gebruiken. Dit uitgebreid met Tule.
Wat ik fijn vind aan Tule is dat zij duidelijk aangeven per 2 leerjaren wat er aan onderwerpen, beeldaspecten, materialen en technieken voorbij hoort te komen. Verder biedt het heel veel ruimte voor eigen inbreng. Groep 3 en 4 horen bijvoorbeeld te leren tekenen met pen en Oost-Indische inkt. Wat je gaat maken, dat kun je als docent dan zelf invullen. Dit zorgt voor ruimte voor experiment en eigen inbreng van de leerlingen.
De eerste les met groep 3 en 4 ben ik begonnen met klei. Een dier maken vanuit een homp zonder een los hoofd of benen te maken. Het dier mag bestaand zijn, maar ook fantasie. Verder hebben we geƫxperimenteerd met het bewerken van de klei tot schubben, een vacht of veren. We hebben een textuur aangebracht. De les daarna hebben we het werk ook nog beschilderd. Met deze opdracht had ik meteen 3 leerdoelen te pakken en de kinderen konden hun ei kwijt.
Met heel veel plezier geef ik de lessen op De Wijde Wereld, en ik zie er naar uit om ook andere groepen mee te mogen nemen op dit avontuur.