Beeldende les over Gaudi, torens en mozaïek bij k.c. het Venster in Gemert.
Aansluitend bij een thema van IPC voor groep 5 en 6, over mensen die het verschil maakten in de wereld, gaf ik een beeldende les bij deze groepen. De totale les werd verdeeld over 2 middagen zodat we tijd hadden voor een onderzoek en ook voldoende tijd voor het maken van een kunstwerk.
Op de eerste middag bekeken we werk van Gaudi, bespraken we zijn verhalende gebouwen en ontdekten we dat hij dol was op torens. Naar aanleiding van deze ontdekking gingen we een onderzoek doen hoe we torens konden bouwen van een vel papier. De kinderen mochten kiezen uit drie verschillende soorten papier: met honingraadmotief, met driehoeken en met cirkels. Er werd druk geknipt, geplakt, gevouwen, gekleurd en gescheurd. Na 20 minuten had iedereen een eigen bouwwerk gemaakt. Er waren allerlei vormen torens, met ramen, met deuren en met balkons. Tijdens het reflecteren kwam er van alles voorbij, maar de grote eindconclusie was dat de opdracht misschien makkelijker was geweest met een vel papier zonder lijntjes, maar dat er dan niet zo’n mooie bouwwerken zouden zijn ontstaan.
Hierna bekeken we het mozaïek op de bouwwerken van Gaudi. Ook hierbij deden we weer een experiment. We gingen onderzoeken of je met tijdschriften papier hetzelfde effect kunt krijgen als met gekleurde tegeltjes. Er werd ontdekt dat als je het papier scheurt, je een mooi wit randje aan je papier krijgt, en als je die stukjes papier een beetje over elkaar heen plakt het toch wel erg veel lijkt op mozaïek.
Op de tweede middag gingen we aan de slag met het kunstwerk. Iedere leerling had een fles of melkpak meegenomen wat de basis werd voor de toren. Er werden ijverig veranderingen aangebracht in de vorm van de flessen en pakken. Deuren, ramen en balkons werden gevormd en er werd druk mozaïek gemaakt met papier. Op het laatst was er ook nog de mogelijkheid om nog wat extra versieringen aan te brengen. Het voordeel van de voorbereiding op de eerste dag was dat de kinderen al nagedacht hadden over hoe ze hun toren wilden maken en alle benodigde materialen bij zich hadden en dus meteen aan de slag konden. Aan het einde van de les kon er een feestelijke tentoonstelling ingericht worden met de kleurrijke bouwwerken.